Ons USA avontuur – Yosemite NP & San Francisco

Yosemite

Misschien wel het mooiste en meest complete nationaal park op onze route was Yosemite. Weidse uitzichten, pittige wandelingen, prachtige bossen en heel veel wilde dieren; je vindt het allemaal in Yosemite. Voor dat laatste hoef je trouwens niet op dagtocht te vertrekken. Tijdens onze allerlaatste wandeling, een wandeling van een uurtje (bestempeld als “makkelijk”) stonden we oog in oog met een coyote én kwamen we een zwarte beer tegen (die in realiteit dus een bruine vacht heeft). Vooral het spotten van de zwarte beer heeft onze vakantie compleet gemaakt, naar dat moment hadden we uitgekeken sinds we in Yellowstone een waarschuwingsbord voor beren waren tegengekomen.

Eindelijk een beer gespot!

De wandeling naar de Yosemite Falls is zeer pittig & niet voor mensen die niet willen zweten. Al moeten we toegeven: als ik zwanger tot over de helft van de klim geraak, dan moet het jullie ook lukken om de top te halen. Mijn vriend werd trouwens nog beloond voor zijn klim, toen hij boven aankwam kon hij een lynx spotten tussen de rotsen.

Yosemite is zoals gezegd echt super, we hadden voor dit park ook ruim onze tijd genomen, zodat we alles rustig konden verkennen. Er zijn veel kortere wandelingen te vinden in Yosemite Valley, en de uitzichten zijn elke keer prachtig. Ook voor reizigers met kinderen zijn er leuke ranger programs te volgen, waarbij je op zoek gaat naar dieren & meer uitleg krijgt van een echte Park Ranger!

Tijdens ons verblijf in Yosemite zagen we trouwens de Golden State Warriors de NBA finals winnen & zagen we dat hun overwinningsparade zou doorgaan op de dag dat we van Yosemite naar San Francisco zouden reizen. Zoals gezegd is mijn vriend een grote NBA fan, dus deze kans konden we niet zomaar aan ons laten voorbijgaan.

San Francisco

Op onze reisdag stonden we extra vroeg op om aan onze rit van ongeveer 4 uur naar Oakland te beginnen. Aangezien er voorspeld werd dat er een miljoen (1 000 000!) mensen verwacht werden voor de parade, reden we naar een station buiten de stad waar we de trein namen naar het centrum. Daar aangekomen zorgden we er met een pet/T-shirt voor dat we opgingen in de fans & zochten we ons een plekje uit langs het parcours. Aangezien we de stad niet kenden & ook de richting van het parcours niet wisten, bleken we aan het einde van het parcours te staan. Hierdoor moesten we wel even wachten voor we iedereen te zien kregen. Het voordeel: er stonden helemaal niet zoveel mensen (1 miljoen? Niets van gemerkt) en we hebben dan ook echt alles kunnen zien. Van de marchingbands tot de spelers & de trofeeën die de revue passeerden. Achteraf zagen we op tv dat er langs het parcours wel degelijk heel veel volk stond, en dat de mensen op sommige plaatsen met ongeveer 30 rijen achter elkaar stonden. Ons plaatsje aan het eind van de route was dus toch zo slecht nog niet!

San Francisco, dat is wat mij betreft een stad om verliefd op te worden. De iconische brug, herkenbare skyline, de haven & de mysteries die er rond Alcatraz hangen: het roept een sfeer op die je in geen enkele andere stad zal tegenkomen.

Vergeet niet om ruim op voorhand (3 maanden ongeveer) je tickets naar Alcatraz te boeken via de website van de national parks. Wanneer je ter plaatse een ticket wil kopen dan kan dat, als je een 2 maanden later kan terugkomen om je ticket te valideren… Het bezoek is trouwens echt de moeite waard. Je krijgt er een audiogids mee die ook in het Nederlands beschikbaar is, en bezoekt de oude gevangenis op je eigen tempo. Je krijgt er de verhalen mee over het ontstaan van de gevangenis, de beroemde (of beruchte?) misdadigers die er gevangen hebben gezeten & de vele ontsnappingspogingen. Verder is het uitzicht op de skyline van San Francisco zeker de moeite van op het eiland.

San Francisco is een stad die veel te bieden heeft, maar naast het obligate ritje met de cable car raad ik je zeker aan om ook een ander vervoersmiddel te kiezen: de fiets! San Francisco is op heuvels gebouwd (en geen kleine heuvels), dus als je conditie niet super is dan kies je best voor een elektrisch exemplaar. Je neemt je gehuurde fiets & je steekt er de iconische Golden Gate Bridge mee over. Je verhuurkantoor geeft je graag de route mee die je kan volgen. Aan de overkant kom je terecht in Sausalito, een alleraardigst stadje aan het water waar er op gezette tijdstippen een ferry vertrekt terug naar San Francisco. De ferry’s zijn allemaal voorzien van een berging om fietsen te stockeren, en jijzelf kan rustig genieten van het uitzicht op het dek onderweg naar de aanlegsteiger in de buurt van Pier 39. Eenmaal op de pier aangekomen kan je genieten van een heerlijke kom Clam Showder, enkele souvenirs scoren in de winkeltjes of een kijkje nemen bij de zeeleeuwen die er steevast aan het zonnebaden zijn.

De Golden Gate Bridge
Fietstocht over de brug
Zicht op Sausalito van op de ferry
Zeeleeuwen aan Pier 39

Met deze fietstocht hebben wij onze vakantie afgesloten, en wat hebben we ervan genoten! Heel bewust met ons tweetjes, op ons eigen tempo alles ontdekt & bewonderd. Volgende keer vertrekken we als gezin op avontuur, en oh wat kijk ik daarnaar uit!